Trápí vás ranní nevolnosti? | Elasti-Q

Trápí vás ranní nevolnosti?


Facebook

Ranní nevolnosti jsou nepříjemným doprovodem téměř každého počínajícího těhotenství, jež se objevuje zhruba u poloviny nastávajících maminek. V mnoha případech se neobjevují pouze ráno, ale přicházejí po dobu celého dne. Zjistěte, co je jejich příčinou a jak si s nimi poradit.

Těhotenská nevolnost nemá pravděpodobně pouze jednu příčinu, ale jedná se o kombinace více změn, jež v těle těhotných probíhají. Jednou z primárních je náhlá a především prudká hormonální změna způsobena zvýšeným hormonem – hCG, který je produkován vyvíjející se placentou. Po prvním trimestru těhotenství, kdy placenta začíná plnit svoji funkci, hodnota tohoto hormonu dále nenarůstá a tím nevolnosti mizí. Dalšími příčinami vzniku ranních nevolností může být pokles hladiny cukru v krvi nebo překyselení žaludku. Většinou nevolnosti ustoupí do konce 12. týdne. Nárazově se ale mohou žaludeční obtíže projevit i v průběhu celého těhotenství.

Úplně se těhotenským nevolnostem asi nevyhnete, existuje však pár užitečných rad, jak je alespoň co nejvíce zmírnit:

Po probuzení

Jakmile se ráno vzbudíte, mějte u postele nachystáno něco malého k snědku – ideální jsou piškoty, sušenky, kukuřičné chlebíky či alespoň suchý rohlík. Budík si začněte nastavovat o 5 minut dříve než obvykle a tento čas využijte k protahování a lehkému válení. Pokuste se nevstávat rychle a ve spěchu.

Jak jíst a pít

V průběhu dne se snažte jíst často a v malých dávkách. Zamezíte tomu, aby vám kolísala hladina cukru v krvi a žaludek tak bude na jídlo lépe reagovat. Nečekejte, až dostanete hlad, a mějte vždy po ruce nějakou drobnost, například kousek ovoce, jogurt nebo pečivo. Vyhýbejte se příliš kořeněným jídlům a po jídle vždy zůstaňte chvilku sedět. Dodržujte pitný režim a tekutiny pijte po menších dávkách. Pokud zvracíte, dejte si po lžičkách vychlazenou kolu.

A co dál?

-          Odpočívejte a snažte se vyhýbat stresu.

-          Nezapomínejte na pohyb a každý den se dejte alespoň malou procházku.

-          Omezte příjem kofeinu a nezapomínejte, že kromě kávy je obsažen i v jiných pochutinách.

-          Větrejte vždy, když to půjde.


Související články Komentáře